EkoPlaza

 

AEGON

    hoofdsponsor KNRB

Holland 8 Bekend!

De Selectie,

Vanaf het moment dat ik weer volledig belastbaar kon boordroeien, is het gas er echt op gegaan. Na bijna een jaar roeien buiten de selectie, won ik de eerste trials. Een goed begin, maar zeker niet genoeg. In 2011 werd ik tweede op het NK en zat ik niet in de 8. Dit mocht niet meer gebeuren. Om zeker te zijn van een plekje in de prioriteitsboot was er maar een ding wat ik kon doen en dat is alles winnen, iedere trial harder varen dan de rest.

Trial 1 was gelukt. Trial 2 wonnen Rogier en ik de twee weer ruim en de 4- met een paar seconden voor op de nummer 2. Weer een succesvol weekend. Het verschil was echter kleiner. Weer harder trainen, om het gat te vergroten. Na een goed trainingskamp in Portugal stonden de 2 km trials op de Bosbaan op het programma als eerste test van de laatste selecties. Helaas lag er ijs op de Bosbaan en in heel Nederland. Er werd niet gevaren en geen trials in Nederland. Besloten werd om op trainingskamp in Varese de 2- trials te houden.

We konden voor aanvang van het trainingskamp weinig hard varen. Rogier en ik besloten om de winterwedstrijden te starten. Gelukkig wilde de organisatie ons tegemoet komen, waardoor de wedstrijd op zaterdagochtend gevaren kon worden. Op zondagmiddag in Varese moesten we weer klaar staan voor de eerste training. Dat betekende wedstrijd varen en hop de auto in en naar Varese rijden. Daar aangekomen stond er een pittig windje, maar roeien is een watersport en een beetje golven houden ons niet op de wal. Dus heerlijk langs de laatste ijsschotsen gevaren in korte roeibroek. Op de kant aangekomen hoorden we dat we de rest aangespoord hadden tot gevaarlijk gedrag. Nou ja, zwemmen kunnen we allemaal. Wij zagen het probleem niet.

 

vareseEr werd in Varese gestart met een paar dagen gezamenlijk trainen. De sfeer was gezellig, maar naar mate de zaterdag naderde, werd de onderlinge sfeer iets gespannen. De jongens waar je al lang mee traint om straks de buitenlandse ploegen te kunnen verslaan, zijn ineens de rivalen die je uit die ploeg kunnen houden, die azen op jouw plek in de boot. Even wat meer op jezelf. We besloten alle trainingen zo in te vullen om op zaterdag hard genoeg te varen om door te gaan naar de finale en er op zondag geen twijfel over te laten bestaan, dat Rogier en ik nog steeds de snelste twee zijn.

Dat klinkt makkelijk. Op woensdag varen we nog 1000 meter tegen de andere tweetjes. Wij besluiten om deze race als eerste 1000 van een 2km race te varen. We worden 4e! Logisch, wij varen de race als een eerste 1000 van een 2km en de rest als volle 1000. De 1000 wordt gevolgd door een 500 en een 250. Na de 1000 toch even het gas er op om vertrouwen op te doen en de rest laten zien dat wij er straks wel staan. Beide afstanden winnen we en ons statement is gemaakt: "Jongens het is leuk dat er een wedstrijd is, maar jullie varen om plek 2."

Na de voorwedstrijd blijf je je een beetje afvragen in hoeverre de rest het puntje van hun tong heeft laten zien. Ons doel een goede 2000 meter varen en als eerste over de finish. Vanuit de start zijn we vlot weg en trekken 2 lengtes weg bij Sjoerd/Jozef en Nanne/Boaz. Met licht aanzetten richting de finish weten we deze twee sprintende ploegen van ons af te houden. Een goed gevoel en de snelste tijd richting de finale op zondag. De omstandigheden op zondag waren helaas onroeibaar en de finale werd verschoven naar de maandag. Met een stevige bries schuin van voren gaat de finale van start en wederom weten wij een groot gat met de concurrenten te slaan. Met nog 250 meter te gaan, hebben we nog steeds een lengte en sprinten we naar wat voor ons gevoel de finish was. Helaas bleek die 25 meter verder te liggen en dobberend bereikten we die, 14 honderdste voor Sjoerd/Jozef. Domme fout, maar gelukkig nog net gewonnen. De nummer 3 kwam 11 seconden achter ons aan.

Vervolgens is het een stuk uitroeien in de 4- waar we de volgende dag de laatste serie seatraces in zullen beginnen. Nu wordt het man tegen man. Je vaart eerst een keer met twee vieren naast elkaar. Vervolgens wissel je uit iedere boot een roeier en vaart weer tegen elkaar. De roeier die opgeteld de snelste tijd vaart, geeft de boten de meeste versnelling. Roeiers worden nu onderling vergeleken. Tussen de wissels kan een klein grapje onderling er nog net af, maar wel vaak met een cynische ondertoon. Hier kun je je plek winnen of verliezen. Na een paar grillige dagen komt vrijdagavond voor de mannen 8 het verlossende woord.

De negen mannen die in Londen de Holland 8 zullen bezetten zijn:
Peter Wiersum op de stuurplek.

Sjoerd Hamburger
Rogier Blink
Jozef Klaasen
Olivier Siegelaar
Diederik Simon
Matthijs Vellinga
Roel Braas
Mitchel Steenman

Wie op welke plek in de boot zit, is nog niet bekend en daar zal nog wel gewisseld worden. Vol vertrouwen gaan we de komende periode in en ik heb veel zin om met deze jongens te laten zien wat wij Nederlanders waard zijn!!

Komende zondag roeien we met deze Holland 8 onze eerste wedstrijd op de Head of the River Amstel!!!!!